امروزه شرکت صنایع سنگین کاوازاکی با نام انگلیسی “Kawasaki Heavy Industries ” یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی جهان است. کاوازاکی از بزرگترین سازندگان کشتی، قطار، قطعات هواپیماهای جت و ماشین الات نیروگاه های برق است. کاوازاکی سازنده اولین زیر دریایی ساخت ژاپن، سازنده اولین جت اسکی دنیا و از پیشگامان ساخت رباتهای مورد استفاده در صنایع ماشین سازی بوده است.
کاوازاکی تولید موتورسیکلت را دیرتر از دیگر سازندگان موتورسیکلت ژاپن آغاز کرد اما از پشتوانه و تجربه صنعتی بسیار بیشتری نسبت به دیگر سازندگان موتورسیکلت در ژاپن برخوردار بود. به دیگر سخن در سال 1941 میلادی شرکت یاماها یکی از بهترین سازندگان پیانو و شرکت سوزوکی سازنده بهترین دستگاه های پارچه بافی بود و شرکت هوندا هنوز تاسیس نشده بود. اما در همان زمان کاوازاکی سازنده بمب افکن و موتورهای هواپیمای جنگی با قدرت 800 و 1050 اسب بخار بود.! بنابراین هنگامی که کاوازاکی تصمیم به عرصه ساخت موتورسیکلت گرفت، در مدتی کوتاهی چندین مدل موتورسیکلت تولید کرد که سرآغاز تحول بزرگی در این صنعت شد.
شهر “کوبه” از مهمترین بنادر ژاپن و مراکز تجارت با خارج محسوب می شود. در سال 1878 آقای ” شوزو کاوازاکی ” در این شهر کارگاه کشتی سازی کوچکی برپا کرد. او تجربه کافی در اسکله های مخصوص تعمیر کشتی اندوخته بود و با تجارت کشتی هم آشنا شده بود. شوزو کاوازاکی در سال 1896 “شرکت صنایع سنگین کاوازاکی” (Kawasaki Heavy Industries) را تاسیس کرد. در اواخر قرن نوزدهم شرکت کاوازاکی در بین نخستین کشتی سازان ژاپن بود و در کنار آن مقام نخست تجارت شکر ژاپن را نیز در دست داشت. این شرکت در سال 1901 میلادی وارد عرصه ساخت کشنده ها و ساخت خطوط آهن شد.
کاوازاکی در دهه دوم قرن بیستم وارد صنعت ذوب و نورد فولاد شده و کمی بعد وارد ساخت هواپیما، موتورهای درونسوز هوایی و ژنراتور های برق شد. افزایش قدرت نظامی ژاپن در این مقطع به معنای رشد سریع صنعت هواپیماسازی و شرکت های مرتبط با آن از جمله کاوازاکی شد. به گونه ای که در زمان جنگ جهانی دوم این شرکت یکی از مهمترین سازندگان بمب افکن برای نیروی هوایی ژاپن بود.
با شکست ژاپن در جنگ و اشغال آن از سوی نیروهای نظامی آمریکا صنعت هواپیماسازی ژاپن تعطیل و آمریکایی ها شروع به باز کردن و انتقال ماشین آلات کارخانه های هواپیماسازی ژاپن کردند. در این زمان کارکنان و متخصصان این صنعت بیکار و شرکت کاوازاکی با بحران مالی شدیدی روبرو شد.
کاوازاکی با همان منطقی که سوزوکی وارد عرصه تولید موتورسیلکلت شد به طرف این صنعت رفت. پس از جنگ جهانی دوم کشور و مردم دچار انواع محدودیت ها و کمبودها شده بودند و در این برهه نیاز به وسایل نقلیه ارزان در کشور بیش از گذشته شد. در چنین فضایی کاوازاکی با امکانات باقی مانده از کارخانه های هواپیماسازی خود تصمیم به تولید موتورسیکلت گرفت. این زیربنا باعث شد کاوازاکی بتدریج مبدل به یکی از نام آورترین برندهای موتورسیکلت جهان گردد.
همانند سوزوکی، نخستین اقدام در این راستا در سال 1950 با ساخت و نصب موتورهای دوزمانه کوچک روی دوچرخه آغاز شد. ورود کاوازاکی به صنعت ساخت موتورسیکلت به دلیل متخصصان صنایع هوایی کاوازاکی و داشتن خط تولید و تجهیزات باقی مانده از این صنعت دشوار نبود.
نخستین موتورسیکلت این شرکت در سال 1961 بنام” کاوازاکی B7 ” مجهز به انجینی با حجم 125 سی سی به بازار عرضه شد. این موتورسیکلت از ارگونومی خوبی برخوردار بود و در آن از بهترین مواد ترکیبی (کامپوزیت) آن دوره بکار رفته بود.
کاوازاکی یک سال بعد در 1962 مدل دیگری با نیروی محرکه دو زمانه به حجم 124 سی سی بنام ” کاوازاکی B8 “را تولید کرد. این موتورسیکلت بسیار موفق از کار درآمد.
کاوازاکی برای شناساندن موتورهای ساخت خود به خریداران، سیاست شرکت دادن موتورسیکلت های خود در مسابقات موتورسیکلت رانی موتور کراس ژاپن را در پیش گرفت. در این مسابقات موتورسیکلت های کاوازاکی که باک بنزین های سرخ رنگ داشتند برنده موتورسیکلت های رده 125 سی سی شدند.
در سال 1962 کاوازاکی به تولید موتورسیکلت های دو زمانه با حجم 50 تا 250 سی سی برای صادرات پرداخت. جذاب ترین بازار آن موقع ایالات متحده آمریکا بود. ولی موتورسیکلت های کاوازاکی خریداران و دوست داران موتورسیکلت در آمریکا را تحت تاثیر قرار ندادند. سلیقه خریداران آمریکایی بیشتر به سمت موتورسیکلت های انگلیسی بود.
در سال 1966 کاوازاکی موتورسیکلت “W1″ با حجم 650 سی سی را تولید کرد که رکورد فروش این رده را در ژاپن زد. این مدل هواخواهان زیادی پیدا کرد و به خدمت پلیس ژاپن نیز درآمد. قدرت این مدل 50 اسب بخار و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت بود. کاوازاکی این مدل را به آمریکا صادر کرد ولی ” کاوازاکی W1 ” نظر موتورسوارهای آمریکایی را زیاد بخود جلب نکرد. از نظر آنها ” کاوازاکی W1 ” از نظر سرعت، قدرت، مانور، و وزن ایده آل نبود.
در سال 1968 کاوازاکی مدل ” H ” که به مدل ” Mach III ” مشهور شد را ساخت. این مدل به موتور غیر معمول سه سیلندر به حجم 500 سی سی مجهز شده بود که مشکلات زیادی را برای مهندس های شرکت ایجاد کرده بود. تا آن زمان هیچ شرکتی جسارت ساخت موتورسیکلت سه سیلندر را نداشت. اما هدف از این پروژه غیرمعمول، افزایش قدرت موتور و در واقع بقای شرکت بعنوان سازنده موتورسیکلت بود.
تلاش های نخستین برای ساخت این نوع موتور با ناکامی های پی در پی مواجه شد و سلیندرهای آن از شدت داغ شدن می ترکید. این مشکل با افزایش پره های سیلندر رفع و تولید سری آن آغاز شد. این مدل بخاطر دینامیک حرکتی بالا و سرعت 193 کیلومتر در ساعت یک سر و گردن از مدلهای نزدیک به خود بالاتر بود و 400 متر را در 13 ثانیه طی میکرد. برای اولین بار سیستم احتراق الکترونیکی روی این مدل نصب شد.
کاوازاکی” Mach III ” هم در اروپا و هم در ایالات متحده محبوبیت بالایی پیدا کرد و خریداران زیادی پیدا کرد. این موتورسیکلت در سال 1969 قدرتمند ترین موتورسیکلت دنیا شناخته شد و در بسیاری از مسابقات مقام نخست و مدال های زیادی را به خود اختصاص داد.
علی رغم این موفقیت، کاوازاکی مجبور بود برای ایستادن در برابر رقبای قدری مانند یاماها، هوندا و سوزوکی تلاش بیشتری کند. کاوازاکی برای حفظ برتری خود تصمیم به طراحی موتورسیکلت قدرتمند چهار زمانه چهار سیلندر گرفت ولی این کار با موفقیت مورد نظر روبرو نشد. زیرا قبل از آن هوندا موتورسیلکت چهار سیلندر مدل ” CB-750 ” را وارد بازار کرد.
کاوازاکی وادار به تامل بیشتر و افزایش مشخصات و نزدیکتر شدن به ساخت محصولی ایده آل شد. تلاش مهندسان کاوازاکی در سال 1972 در نمایشگاه بین الملی موتورسیکلت کلن المان با نام ” کاوازاکی Z1 ” به نمایش گذاشته شد. این مدل با موتور چهارزمانه 900 سی سی و مزیت های فنی مختلف، برتری خود نسبت به رقیب ساخت هوندا را تثبیت کرد.
این مدل موفقیت زیادی کاوازاکی بهمراه آورد و جای این شرکت را در بین سازندگان برتر موتورسیلکت جهان محکم کرد. این نخستین موتورسیکلت ژاپنی بود که مقام اول مسابقات موتورسیکت رانی آمریکا را بدست آورد و دو سال متمادی 1977 و 1978 کاپ برنده را در اختیار گرفت.
موفقیت این مدل بخصوص در بازار رقابتی ایالات متحده، آن را مبدل به استاندارد نمادینی برای صنعت موتورسیکلت سازی دنیا کرد. کاوازاکی در تعقیب بلندپروازی های خود در سال 1979 ” کاوازاکی Z-1300 ” با انجین 6 سیلندر چهار زمانه آب خنک و حجم 1286 سی سی و گیربکس 5 دنده را به بازار عرضه کرد.
این موتورسیکلت در بازار موتورسیکلت های مسافرتی هواخواهان زیادی پیدا کرد و تا 10 سال با تغییرات حجم موتور از 399 تا 1089 سی سی تولید شد که محبوب ترین ورژن آن ” GPZ-500 ” بود که در آمریکا بنام ” NINJA -500R ” شهرت پیدا کرد و تا سال 2009 میلادی تولید آن ادامه یافت.
یکی از دلایل این موفقیت آن بود که با اینکه NINJA -500R بعنوان کلاس اسپرتی -مسافرتی معرفی شده بود اما برای تردد شهری هم بسیار مناسب و راحت بود. این مدل از مزیت موتور کم مصرف و قیمت مناسب نسبت به رقبا و کیفیت ساخت بالا و سرعت سرسام آور 200 کیلومتر در ساعت برخوردار بود.
کاوازاکی در سال 1984 برگ برنده دیگری بنام مدل ” NINJA -900R ” را ساخت که دارای ظاهری مدرن و زیبا بود و برای اولین بار در دنیا دارای انجین 4 سیلندر آب خنک 16 سوپاپ بود. کاوازاکی با ساخت این مدل برای چند سال پیشتاز موتورسیکلت سازان برتر بود. در همان سال ” NINJA- 900R ” با سرعتی برابر با 243 کیلومتر بر ساعت سریعترین موتورسیکلت جهان شناخته شد.
در سال 1984 کاوازاکی مدل دیگری در کلاس “چاپر” (chopper)” بنام ” VULCAN” با مودیفیکیشن های مختلف و نشست راحت و کمک فنرهای نرم و دنده هایی که براحتی عوض می شد را برای مسیر های طولانی و مسافرت وارد بازار کرد. مدل اولیه این موتورسیکلت دارای انجینی به قدرت 41 اسب بخار و حجم 699 سی سی بود.
در اوایل دهه 90 میلادی کاوازاکی مدل ” ZZ-R1100 ” را که در آمریکا بنام ” ZX-11 NINJA ” شناخته می شود با انجین 1052 سی سی 4 سیلندر آب خنک بقدرت 147 اسب بخار عرضه کرد که عنوان سریعترین موتورسیکلت را تا 5 سال از آن خود کرد.
در سال 2000 کاوازاکی مدل اسپرت دیگری بنام ” RX-12R NINJA ” عرضه کرد که تا سال 2006 عنوان پرسرعت ترین موتورسیکلت تولید سری را داشت. این مدل با شاسی آلومینیومی یکپارچه (مونوکوک) عصر جدیدی را در طراحی صنعت موتورسیکلت رقم زد. این مدل سرعت بالای خود را مدیون انجین چهار سیلندر آب خنک با حجم 1199 سی سی و قدرت 178 اسب بخار بود که صفر تا صد را در مدت 2.7 ثانیه طی میکرد و به سرعت 308 کیلومتر بر ساعت می رسید! کمپانی کاوازاکی برای اینکه مقام اول پرسرعت ترین موتورسیکلت جهان را از دست ندهد در سال 2012 تصمیم به ارتقا و بهبود مدلZZR گرفت. در این مدل ارتقا یافته، حجم موتور 1441 سی سی و قدرت آن 210 اسب بخار بود.
در سال 2014 نمونه آزمایشی ” NINJA H2 ” نمایش داده شد و در تابستان سال بعد اولین نمونه های آن وارد بازار شد. همزمان با مدل “H2 ” مدل مسابقه ای آن بنام ” H2R NINJA” نیز تولید شد که با جرات می توان گفت شاهکار مهندسی زمان خود بود.
این موفقیت ها نتیجه تلاش و هماهنگی چندین بخش شرکت صنایع سنگین کاوازاکی و بکارگیری فناوری های پیشرفته در طراحی، مواد، و ساخت بود.
امروزه موتورسیکلتهای کاوازاکی جزو لاینفک 4 برند معروف موتورسیکلت ساز ژاپن می باشد و در بسیاری از موارد نیز استانداردهای صنعت موتورسیلکت سازی را تعیین کرده است.