حتما شما هم می دانید که تمامی وسایل نقلیه به نگهداری و سرویس های دوره ای نیازمندند. در این میان اگر مالک یک اسکوتر هستید، باید روش نگهداری از اسکوتر ها را بدانید.
همچنین در چند سال اخیر کمپانی های تولید موتور سیکلت، اسکوترهایی با حجم موتورهای بالا جهت سفرهای برون شهری ساخته اند.
اسکوترها عمدتا هواخنک هستند؛ یعنی رادیاتور آب ندارند و به جای آن از یک فن قوی استفاده می کنند.
هوا خنک بودن اسکوترها هرچند دردسرهای رادیاتور آب را ندارد، اما باعث می شود اسکوترها سریع تر داغ کنند.
در ادامه روش نگهداری از اسکوتر ها را بخوانید و بدانید.
روش توصیه شده نگهداری از موتورسیکلت اسکوتری در فروشگاه اکسس موتور
برای اطلاع از روش نگهداری از اسکوتر ها باید به دفترچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید، اما توصیه هایی کلی وجود دارند که رعایت آن ها باعث افزایش راندمان و عمر وسیله می شود.
نباید به اسکوترها فشار زیادی وارد کنید و اصولی ترین روش استفاده از آن ها برای عمر بالا “سرگاز” رفتن است. یه این معنی که دسته گاز را به آرامی بچرخانید تا خود وسیله سرعت بگیرد.
میانگین سرعت مناسب اسکوتر
میانگین سرعت توصیه شده برای اسکوترهای تا حجم موتور 170CC عدد 80 کیلیوتر بر ساعت است.
این سرعت به معنای آن نیست که شما نمی توانید سرعت بیشتری بروید، اما اگر در مسیرهای طولانی و با سرعت های بالا مدام اسکوتر خود را تحت فشار بگذارید، به زودی با عواقب آن روبرو می شوید:
- مصرف سوخت شما بسیار بالا می رود و موتور به شدت داغ می کند.
- در زمان کوتاهی مجبور به تعویض تسمه و صفحه کلاچ و … پیدا می کنید.
یکی دیگر از نکات مهم در روش نگهداری اسکوتر چک کردن مداوم باد لاستیک عقب است.
چون روی قسمت عقب اسکوترها تجهیزات سنگینی نصب شده، باعث می شود که فشار زیادی روی قسمت عقب باشد و اگر معمولا ترک نشین هم دارید، این فشار دو چندان شده و باعث می شود باد تایر عقب زودتر از وسایل نقلیه دیگر کم شود.
در ادامه برخی از قطعات اسکوتر ها که باید چک و در صورت نیاز تعویض شوند آمده است:
تسمه گیربکس
اسکوترها از گیربکس CVT بهره می برند که فولی ها و تسمه آن، درون یک قاب معمولا در سمت چپ وسیله قرار دارند.
برای روش نگهداری از اسکوترها دانستن اطلاعات زیر مفید است:
عملکرد این تسمه تقریبا مانند تسمه تایم در خودرو است.
این تسمه دور دو عدد فولی قرار گرفته است که بخشی از وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد.
این تسمه جنس لاستیکی دارد و به مرور زمان پوست پوست شده و ممکن است گشاد شود و قدرت را به خوبی انتقال ندهد. معمولا این تسمه هر ده هزار کیلومتر باید بازدید شود و در صورت نیاز باید تعویض گردد.
فشار آوردن بیش از حد به اسکوترها، باعث فرسایش سریع تر این تسمه و نیاز به تعویض آن می شود.
فیلتر هوا
معمولا در بالای قاب تسمه یک محفظه وجود دارد که درون آن فیلتر هوای اسکوتر قرار گرفته است.
این فیلتر هم عملکردی مانند فیلتر هوای خودرو دارد و باید در سرویس دوره ای باز و تمیز شود و اگر احتیاج داشت باید تعویض شود.
لنت های ترمز
لنت های ترمز در موتور سیکلت معمولا زودتر از خودرو تمام می شود.
پس لنت ها باید بازدید و اگر نیاز بود تعویض شوند.
البته برعکس خودرو، لنت های عقب در موتور سیکلت مصرف خیلی بیشتری دارند و زودتر نیاز به تعویض پیدا می کنند.
صفحه کلاچ
درست است که اسکوترها اتوماتیک هستند، اما از دو صفحه کلاچ جهت انتقال قدرت استفاده می کنند.
زمان تعویض صفحه کلاچ رابطه مستقیم با مقدار و نحوه استفاده شما دارد. اما معمولا دیر نیاز به تعویض پیدا می کنند.
تجربه شخصی نگارنده عدد 25 هزار کیلومتر را توصیه می کند.
هر چند صفحه کلاچ در 10 هزار کیلومتر باید بازدید شوند.
اما اگر فشار زیادی به اسکوتر خود بیاورید، این قطعه زودتر نیاز به تعویض پیدا می کند و با توجه به قیمت بالای آن، مجبور می شوید هزینه بالایی پرداخت کنید.
روغن
به طور کلی روغن موتور سیکلت ها با توجه به کیفیت و گرانروی آن باید هر 500 تا هزار کیلومتر تعویض شوند.
برای دانستن نوع روغن موتور مناسب اسکوتر خود، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
معمولا برای اسکوترها روغن موتور نیمه سنتیک با گرانروی 10W30 توصیه شده است که این روغن در بازار ایران در دسترس نیست.
اما بنا به توصیه تعمیرکاران بهتر است از از روغن موتور 10W40 استفاده کنید.
تجربه نگارنده مشخص کرده که در اسکوترها باید از روغن موتورهای با کیفیت بالا استفاده کرد تا راندمان و عمر بیشتری داشته باشند.
لاستیک
زمان تعویض لاستیک در موتور سیکلت ها بسیار زودتر از خودرو فرا می رسد.
معمولا هر 22 هزار کیلومتر زمان تعویض تایرهای اسکوتر است.
در زمان تعویض حتما باید از سایز استاندارد لاستیک استفاده کنید.